Innovative Scheme
Digital Transformation of Village-Owned Enterprises in Electronic-Based Marketing
DOI:
https://doi.org/10.21787/mp.5.2.2021.89-101Keywords:
VOE, application, marketingAbstract
The existence of the Binangun Jati Unggul Village-Owned Enterprise (VOE) as an effort to improve the community’s economy and become a contributor to Village Original Income. This research aims to see problems in the management of VOE, especially in terms of marketing is still low; the author provides alternative ideas to solving the problem. The involvement of technology can create an online marketing system that is useful for the successful management of VOE. The research method used in this research is descriptive qualitative research. The results of this study are Binangun Jati Unggul VOE has not run optimally. Binangun Jati Unggul VOE is still facing problems related to the quality of human resources minimal, limited capital, and weak marketing. Development style VOE based on digital marketing as an effort to boost marketing The VOE became wider. The presence of advanced technology is a demand of the times that must be met in carrying out agricultural business activities through collaboration and synergy between agricultural economic institutions in serving the farmer’s needs. The application of digital marketing through the innovative farmer market electronic scheme (e-Pasti) is expected to provide solutions to weak marketing systems. Therefore, all agricultural activities run more effectively and efficiently, and the market share is becoming wider, which has a positive impact on the government, farmers, youth, and local communities.
References
Akbar, M. Faisal. 2017. “Analisa Kontribusi Sektor Pertanian Terhadap Perekonomian Indonesiaâ€. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial. Jakarta: Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya. https://ejournal.unmus.ac.id/index.php/ekosos/article/view/649
Anggraeni, Maria Rosa Ratna Sri. Peranan Badan Usaha Milik Desa (BUMDES) Pada Kesejahteraan Masyarakat Pedesaan Studi Pada Bumdes Di Gunung Kidul, Yogyakarta. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
Anwar. Muhammad Choirul. 2019. Jokowi Geram Ribuan BUM Desa Mangkrak, Ini Kata Kakak Cak Imin. https://www.cnbcindonesia.com/news/20191211170236-4-122287/jokowi-geram-ribuan-BUM Desa-mangkrak-ini-kata-kakak-cak-imin
Creswell, John W. 2016. Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunawan, Arif. 2018. Harga Beras Naik, Kesejahteraan Petani Justru Turun. CNBCIndonesia. https://www.cnbcindonesia.com/news/20180404122121-4-9640/harga-beras-naik-kesejahteraan-petani-justru-turun
Hamka, Abdul Wahid Al Mubarraq. Irwanti Said dan Sakaruddin. “Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (BUM DESA) dalam Pemberdayaan Masyarakat di Desa Terapungâ€. Jurusan Pengembangan Masyarakat Islam. Makasar: UIN Alauddin Makasar.
Hutabarat, Hermanto. 2013. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Petani Dalam Penjualan Padi Ke Tengkulak di Kecamatan Jatilawang Kabupaten Banyumas. Banyumas: Akademi Pertanian HKTI Banyumas. https://media.neliti.com/media/publications/42068-ID-analisis-faktor-faktor-yang-mempengaruhi-petani-dalam-penjualan-padi-ke-tengkula.pdf
Keputusan Kepala Desa Jatirejo Nomor 8 Tahun 2006 tentang Pendirian Lembaga Keuangan Mikro Binangun Jatirejo
Keumala, Cut Muftia dan Zamzami Zainuddin. 2018. Indikator Kesejahteraan Petani melalui Nilai Tukar Petani (NTP) dan Pembiayaan Syariah sebagai Solusi. Jurnal Ekonomi Islam.
Nursan, Muhammad. Utama, Aeko Fria. 2019. Strategi Pengembangan Badan Usaha Milik Desa (BUMDES) Berbasis Pertanian di Kabupaten Sumbawa Barat. Universitas Mataram.
Peraturan Bupati Kulon Progo Nomor 54 Tahun 2015 tentang Pedoman Tata Cara Pendirian dan Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa.
Peraturan Desa Jatirejo Nomor 5 Tahun 2007 tentang Pemisahan Kekayaan Desa untuk Modal Pendirian Lembaga Keuangan Mikro (LKM).
Peraturan Desa Nomor 4 Tahun 2016 tentang Badan Usaha Milik Desa Binangun Jati Unggul Jatirejo
Peraturan Menteri Desa, Pembangunan Daerah Tertinggal, dan Transmigrasi No 4 Tahun 2015 tentang Pendirian, Pengurusan dan Pengelolaan, dan Pembubaran Badan Usaha Milik Desa.
Rachmawati. Fitri. 2018. Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Produk Usaha Kecil dan Menengah (UKM) Pahlawan Ekonomi Surabaya. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/26290/2/Fitri%20Rachmawati_B96214120.pdf
Rapitasari, Diana. 2016. Digital marketing berbasis aplikasi sebagai strategi meningkatkan kepuasan pelanggan. Surabaya: Universitas Bhayangkara.
Satya, Venti Eka. 2016. “Anomali Fluktuasi Harga bahan Pangan di Indonesiaâ€. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPRRI.
Sejarah BUM Desa Binangun Jati Unggul. https://BUM Desajatiunggul.id/tentang-BUM Desa-binangun-jati-unggul/ (diakses pada tanggal 4 September 2020).
Sembiring, Sentosa. 2017. Keberadaan Badan Usaha Milik Desa Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Desa. Jurnal Ilmiah Fakultas Hukum. Bali: Universitas Udayana. https://www.researchgate.net/publication/319060513_KEBERADAAN_BADAN_USAHA_MILIK_DESA_DALAM_MENINGKATKAN_PENDAPATAN_ASLI_DESA/link/598dae7b458515c333afe144/download
Syahza, Almasdi. 2003. Paradigma Baru: Pemasaran Produk Pertanian Berbasis Agribisnis di Daerah Riau. (PPKPEM) Universitas Riau. https://repository.unri.ac.id/jspui/bitstream/123456789/3006/1/almasdi9.pdf
Undang-undang No. 11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik
Undang-Undang No. 14 Tahun 2008 tentang Keterbukaan Informasi Publik.
Undang-Undang No. 6 tahun 2014 tentang Desa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Creative Commons-Attribution-Noncommercial-Share Alike License 4.0 International applies to all works published by Matra Pembaruan: Jurnal Inovasi Kebijakan. Authors will retain copyright of the work.